دلیل باد کردن پارکت-پارسا وود
علت باد کردن پارکت لمینت

<<<جهت استعلام قیمت و خرید تماس بگیرید: 09053686153>>>

علت باد کردن پارکت لمینت ؟ چرا پارکت لمینت باد می کند؟ یکی از سوالاتی که ممکن است فکر شما را درگیر می کند، همانطور که می دانید پارکت و انواع کف پوش های چوبی از پر طرفدار ترین کف پوش ها هستند چونکه می تواند جلو زیبا و دل ربایی به دکوراسیون بدهد، ولی مزایا و معایب زیادی دارند.

ولی خب پارکت لمینت ها به دلیل اینکه تماما از چوب خالص تولیدمی شوند نسبت به آب واکنش نشان می دهند، و دچار تورم و صدمه می شوند، پارکت ها دارای دو نمونه طبیعی و لمینت هستند که تفاوت زیادی با یکدیگر دارند ولی لمینت ها مقاومت بیشتری نسبت به پارکت های طبیعی دارند زیرا از روکش های عایق در آن استفاده می شود.

لمینت همچنین دربرابر خط و خش و ضربه هم مقاومت بیشتری دارد ولی مزیت پارکت های معمولی این است که اگر در نگهداری آن ها کوشا باشید طول عمر آن ها بیشتر است، با این وجود قیمت پارکت مقداری از لمینت بیشتر می باشد، در هر صورت پارکت های معمولی و لمینت هر دو از چوب ساخته شده  ممکن است که در اثر عدم نگهداری مناسب دچار تورم و باد کردن شوند.


دلیل باد کردن تورم پارکت و لمینت:

هم پارکت های معمولی و هم لمینت ها هر دو به دلیل این که از چوب ساخته شده اند همانطور گفته شد ممکن است در برابر مشکلات محیطی دچار صدمه و ورم و باد شوند و این مسئله ممکن است هر دلیلی داشته باشد.

باد کردن پارکت و لمینت می تواند از نصب نادرست یا شرایط محیطی مانند رطوبت باشد، که در هر صورت باعث تورم و صدمه زدن به پارکت یا لمینت شود.


رطوبت و آب:

رطوبت  آب از اصلی ترین دلایل باد کردن پارکت یا لمینت می تواند باشد، سر چشمه رطوبت می تواند هر جایی از جمله لوله کشی غیر استاندارد و نشتی آن در زیر پارکت یا روی پارکت باشد، یا اینکه پارکت هار ا بر روی سیمان خشک نشده نصب کرده باشید.

بیشتر پارکت هایی که باد می کنند معمولا پارکت های نصب شده در آشپزخانه، دستشویی، حمام، و … می باشد، که بهترین روش جلوگیری از این مسئله استفاده از روکش های ضد آب در زیر یا روی پارکت می باشد.

در کل یک اتاق بیش از حد مرطوب، یا یک کف لمینت در معرض نشتی یا مقدار زیادی آب می‌تواند متورم شود، ترک بخورد و کمانش کند. راه حل مانند بالا است، اگر کف‌های شما می‌ترکد، فضا را برای انبساط باز کنید.


نصب پارکت:

برای نصب پارکت همیشه سعی کنید از افراد با تجربه برای نصب آن ها استفاده کنید زیرا نصب آن اصولی دارد که برای افزایش طول عمر آن نیاز است که رعایت شود، برای مثال پارکت ها باید 8 میلی متر الی یک سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشند.

یکی از دلایل فاصله این کف پوش ها از کف این است که مقاومت آن را در بابر ابساط و انقباظ بالا می برد، و اگر خودتان قصد نصب پارکت ها منزل خود را دارید حتما به این نکاتی که گفته می شود گوش دهید و رعایت کنید.

به هر حال ما مهم ترین دلایل تورم پارکت را برای شما شرح دادیم و اگر اطمینان ندارید می توانید در یک فرصت مناسب پارکت های منزل یا محل کار خود را چک کنید.

همه کفپوش ها متورم می شوند، چه بخواهید چه نخواهید، این یک واقعیت زندگی است، کفپوش لمینت کمی کمتر از مدل های مهندسی شده یا چوب جامد خود متورم می شود، اما مشکل هنوز وجود دارد.

اکثر سازندگان توصیه می کنند که یک شکاف انبساط 10 میلی متری بگذارید و یک کف لمینت باید حداقل 48 ساعت قبل از شروع نصب در اتاق قرار داده شود تا با آن سازگار شود.

اگر نصاب شما (یا خودتان، اگر پیوند سخت را انجام می دهید) فضایی برای گشاد شدن کف باقی نمی گذارد، به مرور زمان متورم می شود و تخته ها به یکدیگر ساییده می شوند و دیوارها، منجوق ها، یا چارچوب درب. این باعث می‌شود که وقتی به آن فشار وارد می‌کنید، زمین جابه‌جا شود و صدای خراش یا جیرجیر ظاهر شود.

رطوبت بیش از حد یا یک اتاق مخصوصا مرطوب می تواند این مشکل را ایجاد کند حتی اگر فضای انبساط باقی بماند، کفپوش لمینت به گونه ای طراحی و روکش شده است که در برابر آب مقاوم باشد، اما رطوبت بیش از حد ناشی از رطوبت، ریزش یا نشت باعث ایجاد مشکلاتی می شود، از این گذشته از داخل لایه می شود و وقتی چوب خیس می شود متورم می شود.


تاثیر سیستم گرمایشی یا سرمایشی در باد کردن پارکت:

سیستم های گرمایشی یا سرمایشی مانند شوفاژ می تواند یکی از دلایل مهم در تورم پارکت باشد، اگر به صورت صحیح و استاندارد نصب نشده باشند احتمال اینکه به پارکت ها صدمه بزنند زیاد است.

چرا چون که این سیستم ها دارای لوله هایی هستند که برای انتقال آب گرم از کف سازه عبور می کنند، نکته ای که باید مورد توجه داشه باشید در ابتدای نصب پارکت در حالی که از سیستم های گرمایشی یا سرمایشی مانند شوفاژ استفاده می کنید بهتر است که برای اینکه به پارکت ها شوک حرارتی وارد نشود مناسب ترین حالت ممکن این است آن را با پایین درجه ممکن روشن بکنید.

اگر به صورت ناگهانی روشن شود در درجه بالا احتمال اینکه به پارکت و لمینت ها فشار وارد کند زیاد است و آن ها را دچار شوک حرارتی می کند.


پارکت لمینت با مغذی HDF یا MDF:

شرکت های تولید کننده پارکت لمینت در ساخت آن از چوب های مختلفی استفاده می کنند، ولی باید بدانید که پارکت لمینت هایی که از مغذی اچ دی اف استفاده می ککند از پارکت لمینت های تولید شده با مغذی ام دی اف مقاومت بیشتری دارند.

پارکت لمینت هایی که از مغذی ام دی اف هستند وقتی که دچار تورم می شوند به نسبت پارکت لمینت های با مغذی اچ دی اف ورم خیلی غیر معقول تری می کنند، این مشکل در بازه زمانی از سال رخ می دهد که اختلاف دمایی بالایی وجود دارد.


وسایل سنگن:

گذاشتن وسایل خیلی سنگین روی پارکت باعث تورم آن می شود زیرا پارکت در هر صورت نیاز به فضایی خالی برای انبساط و انقباظ دارد، و نیاز است که بدانید قرار دادن وسایل سنگین روی پارکت از حرک اون در تغییرات دمایی جلوگیری می کنه.

سرچشمه تورم پارکت به دلیل قرار گرفتن اجسام سنگین بر روی آن در زمانی رخ می دهد که پایه های یک جسم خیلی سنگین مانند یخچال، کمد های خیلی سنگن و … بر روی پارکت باعث تورم آن می شود.

بهتر است برای جلوگیری از این مشگل از قرار دادن اجسام سنگین بر روی پارکت جلوگیری بکنیم و حجم وزن آن را سعی کنیم در چند بخش تقسیم بکنیم تا از تمرکز حجم وزن جسم مورد نظر در یک بخش خود داری بکنیم.


کف زیرین ناهموار:

اگر کفپوش های لمینت شما می‌ترکد، واضح‌ترین مقصر کف زیرین ناهموار است، اگر کفپوش شما یک نصب نسبتاً جدید است، در نظر بگیرید که آیا کفپوش قبلی اتاق نیز کمی جیر جیر دارد یا خیر،اگر طبقه خود راعوض کرده اید و همچنان صدای جیر جیر دارید، چه در همان مکان ها یا نه،کف زیرین شما ممکن است مقصر باشد. اگر صدای جیر جیر برای یک طبقه جدید جدید باشد، احتمالاً یک نصب نامناسب است.


راه حل:

اگر کفپوش شما مقصر است، باید کف خود را بلند کرده و مشکل را برطرف کنید. یک متخصص کفپوش خوب می تواند کف زیرین شما را ارزیابی کند و آن را یکنواخت کند، در صورتی که این مشکل باشد. یک لمینت با کیفیت بالا باید بتواند بلند شود و سپس نسبتاً دست نخورده نصب شود.

اما اگر کیفیت لمینت شما پایین‌تر باشد، مکانیسم‌های قفل احتمالاً هنگام بلند کردن آن از هم می‌پاشد، می‌توانید آن را دوباره تعبیه کنید و تخته‌ها را با چسب بچسبانید، اما کفپوش لمینت چسب‌دار دوباره یک تکه بلند نمی‌شود، پس مراقب باشید.


بی کیفیت بودن جنس پارکت:

یکی از بزرگ ترین دلیل و رایج ترین دلیل تورم زود رس پارکت می تواند بی کیفیتی جنس به کار رفته باشد، امروزه از برند های با کیفیت پارکت لمینت مانند پارکت لمینت های فندی، رولکس، استارلند، رولک پلاس استفاده می کنند.

و احتمال بروز این چنین مشکلاتی در آن ه بسیا کم است زیرا از کیفیت بالایی برخوردار هستند در آن ها از مغذی اچ دی اف و از روکش های ضد خش و ضد آب به کار رفته شده است، با این وجود بهتر است در هر صورت از پارکت لمینت های با کیفت استفاده شود و سعی در نگهداری از آن ها با توجه به نکاتی که گفته شد را داشه باشید، یا این حال دیگر خبری از صدمه دیدن پارکت ها وجود ندارد.

 

 

اشتراک گذاری